Wednesday, March 30, 2011

Kucing , Meoww~

Kebanyakan ye ramai yang minat sgt2 dengn kucing ni kan ? ada yang siap buat pondok kucing tapi pondok tu dah serupa dengan mcm rumah tuan nye ,haha ada yang sama besar , macam2 lah kalau dah suka kucing tu mesti korang dah tau ciri2 kucing , ke tak tau ? Ok yunie nak story sikit pasal kucing .


 Ciri-ciri kucing ni dapt membezakannya dengan haiwan lain. Ciri2 kucing ini juga termasuk (walaupun tak semua) kucing besar mcam harimau, singa, macam dsb.
Baiklah tanpa menunggu lebih lama lagi, mari kita bahas satu persatu hehe  




Ciri-ciri kucing yang dapt  membezakannya dengan binatang lain ialah suaranya. Tapi tahukah anda suara kucing itu seperti apea?Pasti jawapan anda adalah Meow.BENAR! . Ok cube kitea lihat untuk bahasa kucing yg lain
  • “Miaow” untuk inggris dan perancis
  • “Meow” untuk kucing di amerika (bahasa inggris dialeg amerika)
  • “Miau” untuk kucing dalam bahasa jerman
  • “Nya”  untuk kucing jepang
  • “Dan” masih ada ratusan lagi
Selain itu ciri kucing yang paling khas or unik adalah dengkurannya panjang yang juga dapat mengeow pada saat yang bersamaan. Kemampuan ini kerane dengkurannya bukanlah suara vokal sehingga mampu bersama-sama dengan mengeow (seingat saye lah)

Ciri2 kucing yang paling ketara ialah memiliki membran niktitans yang merupakan kelopak mata ketiga pada kucing. Kelopak ini memiliki satu lapisan tipis and nipis  yang berguna untuk menutupi mata. Kelopak ini terlihar saat mata kucing terbuka dan kadang-kadang saat kucing gembira ataupun sedang mengantuk. Membran ini baru tertutup sebagian (setengah terlihat setengah tidak) pada saat kucing sakit.
Telinga kucing tak seperti anjing, ciri ciri khusus kucing adalah memiliki daun telinga yang tegak. Namun ada salah satu jenis kucing yang mengalami mutasi genetika memilki daun telinga yang terlipat. Jenis kucing langka ini sendiri bernama Scottish Fold, Ketika kucing ini marah atau takut dan telinga akan tertekuk ke belakang (Seperti terlipat) sambil mengeluarkan suara meggeram. Bahkan*cehceh haha dah mcm krngn* ketika ada sumber suara, daun teling kucing dapat mengarah ke depan dan kesampingnya.

comelkan dia tidurr 

 Anda tahu kenapa kucing paling suka sngat tidur? , kadg2 tidur smpai tak ingat dunia ,kalau jadi pape dia still tidur lena ., Sebab kucing menyimpan energy dari makanan mereka melalui dengan cara tidur. Dibandingkan dengan binatang lain kucing yang lebih lama tidur, mereka tidur antara 12-16 jam setiap harinya. Dan ini merupakan salah satu ciri kucing yang membuat kita senang sekaligus sebal.


ketika anda melihat kucing jalanan yang tiada majikan ataupun tuan nyer. Kebanyakan mereka terlihat bersih bukan? Itu keranna kucing termasuk haiwan yang suka merawat diri. Cara kucing membersihkan tubuhnya yang paling sering kita lihat adalah dengan menjilati bulu. Air liur kucing (Saliva) adalah alat pembersih yang sangat bagus, ia juga menjadi alergi untuk manusia. Itulah kenapa ada sekelompok manusia yang tak tahan dekat dengan kucing.








0 comment:

Post a Comment